– Det har varit ett intensivt år då vi byggt upp vår globala distribution och finns nu på de flesta marknader. Vi har utvecklat flera nya produkter som kommer lanseras under året och fått väldigt fint mottagande, berättar Niclas.
CRA-YON har alldeles nyligen gått ihop med varumärket Lyft och deras koncept Lyft/Lab och tagit fram tre stycken dofter i limiterad upplaga.
– De är baserade på Lyfts senaste kollektion, som är väldigt parfymlik i sin inspiration. Vi har fritt tolkat inspirationen kring denna kollektion i dofter som kontrasterar och adderar ytterligare en dimension. 80% av smakupplevelsen kommer från doft och det är spännande att arbeta i gränslandet mellan dessa sinnen, säger Niclas Lydeen.
Smakerna i Lyfts kollektion är väldigt blommiga. Vad är viktigt för er att tänka på när ni skapar en blommig doft? Och vad är viktigt att tänka på när en som kund väljer och använder en?
– För oss handlar det alltid om helheten när vi skapar en doft. Att försöka utveckla ett bra doftackord där blommiga noter balanseras med andra ingredienser. Som kund kan det vara värt att prova hur de sitter på huden och utvecklas. vara uppmärksam på hur doften får dig att känna och vilken sinnesstämning du försätts i.
Stämmer uppfattningen en har om att blommiga dofter är mer populära under våren och sommaren?
– Det varierar beroende på länder och klimat. Men i Skandinavien så uppstår ju en törst efter grönska, blommor, liv och skönhet efter månader av färglöshet och kyla. Detta avspeglar sig även inom doft.
Är de mer populära bland kvinnor än män?
– Blommiga dofter har historiskt rent kommersiellt positionerats mer mot kvinnor. Men då doft är könsneutralt så skall man inte låta sig begränsas av det. Det är också stor skillnad mellan olika kulturer då det i Italien till exempel betydligt vanligare att män bär blommiga dofter än vad det är i Skandinavien, avslutar Niclas Lydeen.
Om bara några veckor släpper CRA-YON tre ytterligare dofter som, enligt Niclas Lydeen, alla ”handlar om längtan efter närhet”. Låter spännande. Mer om dem då.