Makeupartisten Stina Jansson kommer, liksom Klara, från Gävle. De känner varandra sedan tidigare så det var självklart att boka Stina. En makeupartist eller en stylist som redan känner personen som ska fotograferas kan spara mycket tid, som annars går åt till att känna sig fram med varandra, eller diskutera olika alternativ.
Omslaget är vår främsta marknadsföring och ska locka den som går förbi tidningshyllan att vilja köpa tidningen. Det är en svår konst att få omslag som är både fina och säljande! Bilden kan verkligen hjälpa eller stjälpa arbetet med att designa omslaget, så det är jätteviktigt att vi får en bild vi kan jobba med och som är aptitlig!
Makeupartisten hade inget riktigt bra nagellack i sitt kit. Jag gick iväg till H&M och Kicks, som lång endast tio minuters promenad från studion, och köpte de lack som kunde tänkas passa. Vi beställde också ett ilcykelbud från redaktionen med mina nyinköpta neonlack från My Mood, och ett av dem passade till bilden.
Om makeupartisten har jobbat mycket med ansiktet förut kan sminket gå snabbare. Om den som ska fotograferas är äldre med mer häng och skrynkel i ansiktet kan det ta lite längre tid. (Så är det när jag själv ska fotograferas till exempel.)
Att hyfsa till en person som inte ska se sminkad ut, exempelvis en kostymgubbe som ska ha porträtt taget till företagets årsredovisning, tar 5-15 minuter, men Klara har ju en synlig sminkning och långt, stylat hår så 20 minuter är ett skämt.
Klara ska ju inte bara ha smink och hårstyling, hon ska också ha kläder på sig.
Olivia Bohman är en stylist som varken Daisy Beauty eller Klara har jobbat med tidigare. Det kan ju kännas lite nervöst! Därför så pratade jag och Olivia mycket innan fotograferingen om vad som är Daisy Beauty, vad vi vill ha för känsla i tidningen (glad!) och att vi älskar färg. Om jag minns rätt fick även Klara se bilder på kläderna på förhand. Det är bra att alla vet ungefär vad vi ska göra redan innan vi samlas i studion!
Ibland kan kläderna lånas direkt från en designer, vilket vi gjorde till en plåtning 2013… som omslagspersonen inte behagade dyka upp på! Där stod vi: en nageltjej, en hår- och sminktjej, en fotograf, en stylist och jag, som alla hade avbrutit våra sommarsemestrar. Stylisten hade dessutom fått designern att avbryta sin semester för att låna ut klänningar. Själv hade jag åkt från sommarstugan i Gävle till Stockholm tidigt på morgonen för fotograferingen. Och så hade vi ingen att fotografera. Sådana personer frågar vi så klart aldrig igen om de vill vara på omslag.
Ibland lånar vi också kläder i butik, men det är något vi gärna undviker för att det ofta kommer smink på kläderna och skor nöts under sulorna. Ibland köper vi kläder, för att de inte kan lånas, men det blir fort hiskeligt dyrt så det undviker vi så långt det är möjligt. Ibland kan kläder hyras om man vill ha något speciellt, exempelvis en historisk look ur SVT:s kostymförråd.
När sedan kläderna är på, och fotografen har ställt in ljuset, ställer vi personen framför kameran och tar några testbilder. Då ser man ofta att ljuset eller sminket behöver justeras. En del ljus “äter” smink och man måste kräma på mycket mer än man tror. Andra ljus framhäver varenda färgskiftning och då kan man behöva “ta ned” sminket.
Nästan varenda bild vi tog på henne blev bra. Vår nästa omslagstjej, som kommer på Daisy Beauty 2, var precis likadan. Sådana vill man gärna ha på omslaget igen!
Ofta känner vi journalister andra som också intervjuar och fotograferar kändisar. Då hör vi av oss till varandra och frågar hur personen är att jobba med. Är det en som aldrig är nöjd? Är det någon som är obekväm framför kameran? Är det en lättplåtad person? Det är bra att på förhand kunna föreställa sig hur plåtningsdagen kan bli. Väldigt väldigt sällan kan det också avgöra om man frågar en person om att vara på omslaget överhuvudtaget, men oftast använder vi informationen endast för att vara förberedda.
Kläderna är sällan i exakt rätt storlek, men då fuskar man med klämmor och tejp och allt möjligt så att det ser ut som att plagget är sytt för omslagspersonen.
Fotografen brukar vara den som pratar med personen framför kameran. Det kan vara svårt att veta hur man ska stå! Håller man bak ena armen kan det se ut som att den saknas. Kroppen måste ha “form”, vilket ofta innebär att den behöver vara lite vriden. Det kan ibland krävas att man poserar på ett jätteonaturligt sätt för att posen ska se jättenaturlig ut, medan poser som känns helt naturliga ser väldigt krystade ut.
Klaras korta klänning är delvis vävd som en trasmatta, fast liksom vävd med många lösa trasändar. Det är lite Big Bird över utstyrseln. Väldigt roligt och något som fångar blicken! Vi är gärna okonventionella och hittar på roliga saker till våra fotograferingar.
Om vi eller omslagspersonen har extremt ont om tid brukar vi göra intervjun i samband med fotograferingen, kanske medan smink och hår fixas, men det blir sällan lika bra som om vi gör intervjun helt separat. Och under Covid har vi haft minimalt antal människor i studion, alla assistenter har fått stanna hemma, och då är det också bättre att journalisten och omslagspersonen träffas separat.
Jag hoppas att du tycker att det är intressant att höra hur vi jobbar! Det är himla massa arbete att göra tidning som man kanske inte alltid tänker på.
In English: Cover shoot with singer Klara Hammarström.
Hej, jag vill avboka min prenumeratiom Daisy Beauty-Professional,för att ska jag flytta.
Tack
Mvh.
Rebeca Cruz
Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med på min blogg, du behöver kontakta vår kundtjänst! Mejladressen till kundtjänst står i tidningen, annars är den kundtjanst at daisybeauty punkt com
Vår kundtjänst är jättebra så du får säkert hjälp snabbt.
Så otroligt intressant, älskar denna typ av inlägg!
Vill bara upplysa om att tiden för smink och hår på mello är samma = ca 1,5h totalt. Skillnaden där är att det finns ett sminkteam och ett hårteam.
Tack, då har jag ändrat det! Hon kanske pratade om något annat tv-program, och jag missförstod, eftersom det var i samband med att vi pratade om mello.
Tack för detta spännande bakom kulisserna-inlägg! Mycket intressant läsning!
Gillar verkligen den här typen av behind the scenes-inlägg! Så spännande att få läsa om hur ni arbetar.